Saturday, September 16, 2006


GMA desak KPT adakan pertemuan bincang isu PRK
Oleh: Ali Bukhari Amir
KUALA LUMPUR, 16 Sept (Warta Siswa) - Ekoran kegagalan dalam pertemuan bersama Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) semalam, Gerakan Mansuhkan Auku (GMA) mendesak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dapat menyusun pertemuan berikutnya untuk membincangkan isu demokrasi kampus dan penyelewengan pilihan raya kampus (PRK).
Jurucakap GMA Mohd Nazri Yunos berkata demikian kepada wartawan sejurus perbincangan antara 20 orang wakil pelajar GMA dengan wakil KPT berlangsung sekitar setengah jam bermula 5:15 petang semalam.
Pertemuan yang menghimpunkan sekitar 300 orang pelajar universiti di seluruh Malaysia itu dibuat di hadapan sebuah hotel di ibu kota, berhampiran Pusat Perdagangan Dunia Putra di sini pada 3:30 petang semalam.
Menteri Pengajian Tinggi Datuk Mustapha Mohamed dijadualkan bermesyuarat dengan kepimpinan pelajar pro-Aspirasi dalam Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam.
Mohd Nazri berkata, hasil perbincangan pelajar bersama wakil KPT itu berakhir dengan keputusan yang tidak memihak kepada kehendak mereka untuk berbincang dengan Menteri Pengajian Tinggi.

"Berdasarkan perjumpaan dengan wakil KPT, kita tidak dapat berjumpa dengan menteri. Kalau KPT betul-betul mahu berjumpa, kita minta diaturkan satu pertemuan di mana dalam perbincangan itu mereka mesti menjawab setiap pertanyaan yang kita lontarkan. Kita mahu buktikan bahawa semua mahasiswa tanpa mengira kaum telah bangkit menyatakan kebenaran. Kita bukan boneka.

"Alasan tidak dapat bertemu ialah, beliau masih bermesyuarat. Kalau betul beliau ikhlas, kita minta beliau mengadakan satu pertemuan dengan kita. Kita tidak tahan melihat kepimpinan mahasiswa yang tidak dapat mempertahan hak mahasiswa. Mereka tidak dapat membahas isu-isu antarabangsa dan kepimpinan mahasiswa kini tidak berani bangkit mempertahan hak asasi mahasiswa," kata Mohd Nazri.
Ekoran desakan mahasiswa untuk menemui Mustapha beramai-ramai, pihak polis dari Balai Polis Dang Wangi dikerahkan ke tempat kejadian bagi menyelesaikan hal tersebut. Hasil perbincangan itu, 20 orang wakil pelajar GMA disenaraikan sebagai delegasi untuk membuat perbincangan bersama wakil KPT.
Dalam perbincangan itu, menurut beliau, wakil KPT tidak dapat memberi jaminan kepada wakil delegasi GMA untuk membuka peluang agar pihak GMA dapat menemui Mustapha sehingga waktu maghrib.
"Sebab itu," kata beliau, "kita mengambil pendirian di pihak GMA, bahawa kita tidak mahu menyerahkan memorandum kita selain daripada menteri sendiri."
Selain itu, tambah beliau, pihak GMA meminta kepimpinan Aspirasi agar bersedia tampil untuk berdebat tentang isu pilihan raya kampus dan sebagainya.
"Kita bersedia berdebat mengenainya. Mereka perlu tahu, kenapa kita mempertikaikan pilihan raya kampus sebelum ini," tambah beliau.
Sementara itu, Setiausaha Agung Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (Gamis), Mohd Husni Abdul Karim berkata, pihak mahasiswa sebelum itu telah pun berjumpa dengan Datuk Mustapha Mohamed sesudah selesai menunaikan solat Jumaat di Masjid Negara petang semalam.
"Kami sempat bersalam dengan beliau selesai solat. Kami menyatakan hasrat bahawa kami ingin menemuinya sejurus selepas beliau tamat bermesyuarat bersama kepimpinan Aspirasi nanti," kata beliau.
TAMAT.

No comments: